Školkotelka- dištančná výuka v predškolskom vzdelávaní. Foto: skolkotelka.cz

ŠKOLKOTELKA: UNIKÁTNE VZDELÁVANIE AKO VÝSLEDOK TRANSFERU TECHNOLÓGIÍ

Spolupráca medzi Juhočeskou univerzitou v Českých Budejoviciach (JU) a firmou INFRA.cz, vďaka spoločnému produktu Školkotelka, je v odborných kruhoch známa ako unikátny a úspešný transfer znalostí. Tento príklad skvelej spolupráce je dôkazom dôležitej interdisciplinárnosti pri komercializácii duševného vlastníctva a veľký krok vpred v oblasti predškolského vzdelávania.

Unikátna dištančná výučba a úspešný univerzitný transfer technológií. Tak sa v skratke dá definovať projekt Školkotelka, na ktorom spolupracovala Kancelária transferu technológií Juhočeskej univerzity (KTT JU), katedra primárnej a preprimárnej pedagogiky Pedagogickej fakulty (KPPP PF JU) a pracovníci vydavateľstva INFRA, s. r. o. 

Transfer znalostí a humanitné vedy

To, že ide opäť o transfer technológií v rámci humanitného odboru, nie je náhoda. „Dá sa v tomto prípade hovoriť skôr o transfere znalostí, než o transfere technológií. Transfer znalostí zahŕňa predovšetkým prenos humanitných či spoločenskovedných poznatkov, inovácií do praxe.  Vzhľadom na to, že Juhočeská univerzita má štyri spoločenskovedné fakulty, je úplne prirodzené, že sa snažíme transferovať i poznatky a inovácie z týchto sfér do spoločnosti,“ ozrejmila Růžena Štemberková, vedúca KTT JU. V rámci  projektu Školkotelka išlo podľa jej slov najprv o overenie návrhu zámeru tzv. procesom proof of concept, ktorý bol interne podporený na Juhočeskej univerzite. „Je nutné spomenúť, že v priebehu jeho schvaľovania boli členovia Rady pre komercializáciu JU naozaj nadšení samotným námetom.  Následne sa začali hľadať zástupcovia vhodných firiem, čo sa  nakoniec podarilo v podobe spoločnosti INFRA, s. r. o. Ale aj naďalej sme veľmi nápomocní v rámci PR či kontaktovania koncových užívateľov výsledných vzdelávacích materiálov.“

Kancelária transferu technológií zohrala v rokovaniach s firemným partnerom dôležitú rolu. „V priebehu dohovárania licencie sme dohodovali, tak ako je obvyklé, aspekty licenčnej zmluvy samotnej. V priebehu dohodovania prebehlo niekoľko rokovaní k vysvetleniu očakávania oboch strán. Obe zmluvné strany sa zhodli na potrebnosti pretočenia videopodkladov. I v tomto momente zohrala KTT významnú úlohu, dohodnutie, prepojenie a zaistenie tejto podmienky na uzatvorenie licencie. KTT teda zohráva svoju roľu obvyklým spôsobom sledovania a naplňovania dohodnutého na to, aby vzájomná spolupráca prebiehala k vzájomnej spokojnosti,“ povedala Štemberková.

Dôkladné dištančné vzdelávanie

Projekt Školkotelka je unikátny vo viacerých oblastiach. „Tento produkt bol vytvorený cielene pre potreby dištančného vzdelávania dieťaťa v povinnom nultom roku školskej dochádzky. Zámerom bolo pomôcť rodičom, prarodičom a ďalším osobám starajúcim sa o deti, ktoré z akéhokoľvek dôvodu nemôžu navštevovať materskú školu, zaistiť a realizovať pre ne kvalitné edukačné prostredie,“ povedala autorka projektu Eva Svobodová z PF JU.

Už ale v procese tvorby sa ukázalo, že použitie bude širšie, že Školkotelka bude oporou nielen pre rodičov, ale i pre vychovávateľov v detských skupinách a ďalších zariadeniach, kde sa prechodne zdržiavajú deti vo veku 5 až 6 (7) rokov. „Skvelým pomocníkom sa ukazuje byť vo vekovo heterogénnych triedach, kde umožňuje pedagógovi individualizovanú edukáciu skupiny predškolských detí v rozsahu celého RVP PV, nielen, ako to často býva, chápanú ako výcvik schopností potrebných pre vstup do ZŠ,“ vysvetlila Svobodová.

Na tvorbe produktu sa podieľali všetci pracovníci katedry primárnej a neprimárnej pedagogiky PF JU. „Teda odborníci venujúci sa predškolskému vzdelávaniu, vzdelávaniu žiakov 1. stupňa, ale i špeciálni pedagógovia, psychológ. Prizvaní boli ďalší spolupracovníci z praxe, riaditeľky, učiteľky, lektori a pracovníci Českej školskej inšpekcie. Samotná práca na produkte bola prínosom  i v oblasti procesného i osobnostného rozvoja jednotlivých tvorcov, pomohla zjednotiť pohľad na konkrétne témy predškolského vzdelávania a podporila vzájomné vzťahy medzi kolegami,“ povedala vedúca katedry primárnej a preprimárnej pedagogiky PF JU Miluše Vítečková.

Spolupráca so súkromným sektorom

Spoločnosť INFRA.cz už dlhšiu dobu spolupracuje s PF JU. „S mnohými akademikmi z Juhočeskej univerzity spolupracujeme niekoľko rokov pri tvorbe našich vzdelávacích programov a metodických pomôcok. Spolupracujeme nielen pri tvorbe, ale pracovníci JU sú i dlhoročnými členmi nášho rektorského tímu. Prepojenie našej spoločnosti a JU na projekte ŠKOLKOTELKA bolo teda výsledkom dlhoročnej spolupráce a vzájomnej dôvery. Celý obsah metodík, videí a doplnkových materiálov bol v rukách tímu katedry primárnej a preprimárnej pedagogiky. Našou úlohou bolo zaistiť a zafinancovať výrobu tlačených materiálov, videí a následnú distribúciu,“ povedala Jana Čtveráčková zo spoločnosti INFRA, s. r. o.

Vďaka úspešnému transferu technológií má spoločnosť ambíciu odovzdať všetky informácie a skúsenosti do všetkých zariadení, kde by mohla ŠKOLKOTELKA  pomôcť s predškolským vzdelávaním. „Napriek tomu, že je projekt ŠKOLKOTELKA len na začiatku svojej existencie,  veľa materských škôl ho už aktívne využíva, čo nám robí obrovskú radosť.

„Naším cieľom je dostať ŠKOLKOTELKU tiež do nemocníc, detských domovov, výchovných ústavov a všetkých ďalších zariadení, kde sú deti, ktoré z rôznych dôvodov nemôžu chodiť do materskej školy. Prostredníctvom videí a tlačených materiálov by sme chceli týmto deťom priniesť radosť z učenia, objavovania a tvorenia,“ vysvetlila Čtveráčková.

Okrem vydavateľstva je spoločnosť INFRA, s. r. o. aj akreditovanou vzdelávacou inštitúciou pri Ministerstve školstva, mládeže a telovýchovy Českej republiky v súvislosti s poskytovaním odborného ďalšieho vzdelávania pedagogickým pracovníkom. „Okrem odborných kurzov, štúdií a konferencií v našej ponuke nájdete i metodické materiály, pomôcky a vzdelávacie hry,“ dodala Čtveráčková.

Dôležité vzdelávanie v transfere technológií

Projekt Školkotelky je naozaj príkladom úspešnej spolupráce akademického a súkromného prostredia, ktorý veľmi zdatne koordinuje Kancelária pre transfer technológií na JU. Vzdelávanie však nie je dôležité len ako výstup samotného transferu technológií, ale aj ako prostriedok k jeho napredovaniu. „Na sklonku minulého roku sme v rámci KTT vydali dva učebné materiály. Jeden je určený pre profesionálov v oblasti transferu technológií a druhý sme vydali ako nadväzujúci učebný materiál pre študentov duševného vlastníctva. Obidva materiály vznikli za spolupráce s nórskymi partnermi, teda materiál prináša náhľad i z inej regionálnej krajiny a ich prístup k transferu,“ vysvetlila Štemberková.

Podľa jej slov je dôležité v súvislosti s týmto typom vzdelávania mať na univerzite i naďalej akreditovaný predmet odbor duševného vlastníctva pre študentov pedagogickej fakulty i doktorandských štúdií. Takisto je potrebné stále organizovať prednášky a workshopy pre akademikov, vedcov, zamestnancov firiem, profesionálne združenia, odborníkov a všetkých ostatných záujemcov,“ dodala Štemberková.

ŠKOLKOTELKA

    ŠKOLKOTELKA je komplexný súbor metodických materiálov a zásobník aktivít a tém na celý rok na vzdelávanie detí v predškolskom veku. Môže pomôcť rodičom i pestúnom, ktorí sa rozhodli pre domáce vzdelávanie svojich detí v poslednom roku pred nástupom do školy.    

     Základnou devízou tohto produktu je podľa spoločnosti INFRA.cz komplexnosť a odborná prepracovanosť vo vzťahu k Rámcovému vzdelávaciemu programu pre predškolské vzdelávanie, a to ako v oblasti vzdelávania, tak i podmienok a stratégií, ktoré môžeme uplatniť v jednotlivých častiach produktu Školkotelka.

Metodika zahŕňa 156 strán bez príloh, s prílohami až 190. V úvode sa používateľ zoznámi s produktom a dostane praktické rady, ako s ním pracovať. Je upozornený na riziká, ktoré môžu pri práci nastať, a je zdôraznené, že je nutné vychádzať zo záujmu detí nadväzovať na ich znalosti a skúsenosti. Obsah metodiky je rozdelený do 42 časovo nadväzujúcich tematických celkov obsahujúcich námety na činnosti približne na jeden týždeň, ktorý nie je nutné a ani úplne vhodné striktne dodržiavať. Časové rozvrhnutie by malo vychádzať zo záujmov a potrieb jednotlivých detí, rovnako tak, ako výber činností, ktoré sú rozdelené na základné a doplnkové (viac náročné). Témy súvisia s časom, ktorý dieťa práve prežíva, a preto umožňujú vstup do programu kedykoľvek v priebehu roka s tým, že štartovacia je práve prebiehajúca téma. Každú tému dopĺňa odporúčaná literatúra pre deti a odkazy na vhodné doplnenie v online prostredí. V každom celku sú definované úlohy pre dieťa, z ktorých vychádza záverečná evaluačná tabuľka. V tabuľke sú pomenované výstupy, ktoré by malo dieťa v preberanom učive dosiahnuť v dvoch rovinách. Laicky pre rodičov a vychovávateľov, odborne podľa RVP PV pre učiteľov v MŠ. Pri tvorbe sa dbalo na to, aby boli vyvážene podporované kľúčové kompetencie i očakávané výstupy stanovené v RVP PV.

Evaluačná tabuľka je po vyplnení zaradená do diagnostického portfólia dieťaťa. V prílohe č. 1 sú uvedené básničky, s ktorými sa pracuje vo videolekciách a v prílohe č. 2 je rozpracovaný obsah vzdelávania do štyroch prierezových (vertikálnych) integrovaných blokov, ktoré prechádzajú všetkými tematickými celkami. Sú pomenované ciele a výstupy, ku ktorým vzdelávanie v Školkotelke smeruje a kde je objasnená jeho filozofia. Táto časť je určená predovšetkým pedagógom, ktorí sa rozhodnú s produktom pracovať a vyžaduje odborný pohľad na problematiku predškolského vzdelávania.

Mgr. Martin Karlík

Autor fotografie

Absolvent politických vied na Trnavskej univerzite v Trnave. Už 15 rokov pôsobí v mediálnej sfére. Pracoval ako zástupca šéfredaktorky a šéfredaktor v týždenníku spoločnosti Petitpress. Viac ako tri roky bol zástupcom šéfredaktora v lifestylovom magazíne BREAK, kde mal okrem iného na starosti aj sekciu vedy a techniky. Okrem toho je autorom a spoluautorom mnohých odborných monografií a článkov s historickou, zahraničnopolitickou či vedecko-technickou tematikou. Momentálne pracuje ako šéfredaktor a odborný pracovník oddelenia transferu technológií v Centre vedecko-technických informácií SR.