
TRANSFER TECHNOLÓGIÍ NA TECHNICKEJ UNIVERZITE VO ZVOLENE V RÁMCI OTVORENÝCH INOVÁCIÍ
Abstrakt
Abstract
Úvod
Transfer technológií na akademickej pôde je z pohľadu otvorených inovácií v oblasti inovácií a výskumu aktuálnou témou. Väčšina teórií o technologickom transfere univerzít hodnotí ich vzťah medzi univerzitami a priemyselnom prostredníctvom trojitej špirály Triple Helix, ktorú tvoria univerzity – priemysel – vláda (Etzkowitz, 2003; Etzkowitz et al., 2000). Model Helix sa považuje za rozšírenie úlohy univerzít v spoločnosti v oblasti rozvoja a šírenia vedomostí v ekonomike v rámci transferu technológií a znalostí, ktoré predstavujú rozvoj spolupráce charakteristickej otvorenými inováciami. Technologický transfer je definovaný rôznymi spôsobmi (Bozeman, 2000). Jeho definícia závisí od účelu a oblasti výskumu. Transfer technológií je špecifický proces prenosu znalostí, ktorý závisí od formy, akou spoločnosti spravujú znalosti (Bozeman, 2000; Padilla Bejarano et al., 2023; Bejarano et al., 2023).
Rôzne formy transferu technológií a znalostí medzi univerzitami a organizáciami v rámci otvorených inovácií závisia predovšetkým od politík a prostredia v každej krajine (González de la Fe, 2009). Okrem ekonomických, politických a právnych prostredí, ktoré zasahujú do transferu technológií, existujú aj vnútorné vplyvy v rámci univerzity, ktoré nakoniec určujú rýchlosť a smer toku vedomostí a jeho úlohy v inovačných systémoch založených na vedomostiach. Otvorené inovácie sú otvorenejším prístupom, v ktorom zdroje a výmena znalostí presahujú hranice organizácií, charakterizujú vzťahy spolupráce, ktoré existujú medzi univerzitami a organizáciami. Otvorená inovácia je teda inovačný proces založený na tokoch vedomostí, ktoré zámerne prekračujú hranice univerzity a organizácií. Tieto toky znalostí môžu znamenať prichádzajúce znalosti do organizácie, výstupné znalosti z organizácie alebo oboje, t. j. spojenie externých zdrojov znalostí a komercializačných aktivít (Padilla Bejarano et al., 2023; Bejarano et al., 2023).
Cieľom tohto výskumu je preto analyzovať transfer technológií na Technickej univerzite vo Zvolene z pohľadu toku znalostí v rámci otvorených inovácií.
Metodika
Objektom analýzy je skúmanie toku znalostí v rámci otvoreného prístupu k inováciám z pohľadu vybraných aspektov transferu technológií. Skúmaným subjektom je Technická univerzita vo Zvolene (TUZVO) – moderná vysokoškolská inštitúcia, ktorá rozvíja tvorivé vedecké bádanie a na jeho základe poskytuje vzdelávanie v európskom vzdelávacom a výskumnom priestore (TUZVO, 2024). Pri vykonaní analýzy sme vychádzali z údajov vedeckej databázy Web of Science (ďalej WOS), ktorá prináša referenčné a citačné údaje z vedeckých časopisov, konferenčných zborníkov a iných dokumentov z rôznych vedných odborov a je využívaná na meranie, hodnotenie a sledovanie vedeckého výskumu (Gondová a Ilavská, 2025; CVTI, 2024; Birkle et al., 2020). Hodnotiacim obdobím boli roky 2014 – 2024, údaje boli získané k dátumu 1. 1. 2025. Na základe analýzy a vygenerovaných údajov z databázy WOS bola prostredníctvom VOSviewer verzie 1.6.20 spracovaná sieťová mapa charakterizujúca transfer technológií a znalostí Technickej univerzity vo Zvolene z pohľadu spoluautorstva na publikáciách podľa krajín spolupracujúcich na výskume.
Výsledky
Výsledky analýzy charakterizujú transfer technológií na Technickej univerzite vo Zvolene z pohľadu toku znalostí v rámci otvoreného prístupu k inováciám. V skúmanom období rokov 2014 – 2024 s afiliáciou Technickej univerzity vo Zvolene bolo uverejnených 2762 publikácií a 23085 evidovaných ohlasov vo vedeckej databáze WOS (uvedené údaje sú evidované k 1. 1. 2025).
Oblasti výskumu, na ktoré sa zameriava Technická univerzita vo Zvolene (pozri tabuľka 1), sú lesníctvo, veda o materiáloch, papier, drevo, ekonomika, environmentálne vedy, ekológia a pod.
Oblasti výskumu | Početnosť | |
absolútna | relatívna | |
lesníctvo | 663 | 24.004 % |
veda o materiáloch, papier, drevo | 623 | 22.556 % |
ekonomika | 274 | 9.920 % |
environmentálne vedy | 239 | 8.653 % |
ekológia | 167 | 6.046 % |
manažment | 144 | 5.214 % |
multidisciplinárna náuka o materiáloch | 135 | 4.888 % |
veda o rastlinách | 134 | 4.852 % |
environmentálne štúdie | 129 | 4.671 % |
podnikanie | 112 | 4.055 % |
zelené a udržateľné technológie | 107 | 3.874 % |
aplikovaná fyzika | 97 | 3.512 % |
multidisciplinárne inžinierstvo | 68 | 2.462 % |
multidisciplinárne geovedy | 66 | 2.390 % |
veda o polyméroch | 63 | 2.281 % |
vodné zdroje | 63 | 2.281 % |
ochrana biodiverzity | 59 | 2.136 % |
podnikové financie | 58 | 2.100 % |
multidisciplinárne vedy | 52 | 1.883 % |
multidisciplinárna chémia | 49 | 1.774 % |
iné |
Zdroj: Databáza Web of Science, 2025
Pre potreby identifikácie transferu technológií na Technickej univerzite vo Zvolene z pohľadu toku znalostí v rámci otvoreného prístupu k inováciám bola spracovaná analýza spolupráce tejto inštitúcie s inými organizáciami a univerzitami. Vychádzali sme z databázy identifikovaných výstupov vedeckej činnosti Technickej univerzity vo Zvolene v rámci vedeckej databázy Web of Science. Prostredníctvom klastrovej analýzy bola vytvorená sieťová mapa krajín, s ktorými TUZVO spolupracuje na úrovni rôznych organizácií a univerzít (pozri obrázok 1).

Obrázok 1: Sieťová mapa transferu technológií a znalostí v rámci otvoreného prístupu Technickej univerzity vo Zvolene podľa databázy WOS z pohľadu krajín, spracovaná prostredníctvom VOSviewer verzie 1.6.20
Táto spolupráca prezentuje transfer technológií a znalostí v rámci otvoreného prístupu Technickej univerzity vo Zvolene z pohľadu toku znalostí za posledných 10 rokov, podieľajúc sa na spoluautorstve na výsledkoch výskumu a vývoja s najvyšším výskytom. Z pohľadu spolupráce na rozvoji vedy a výskumu (spoluautorstva na výskume) bolo identifikovaných 110 krajín, s ktorými sa preukázalo spoluautorstvo Technickej univerzity vo Zvolene v rámci transferu technológií a znalostí. Najintenzívnejšiu spoluprácu môžeme identifikovať v rámci Slovenskej republiky a Českej republiky, so zvyšujúcou sa vzdialenosťou jednotlivých krajín sa táto intenzita znižuje, aj keď to nie je pravidlo a nie je to ani potvrdené analýzou. Na základe vykonanej analýzy môžeme konštatovať, že Technická univerzita má z pohľadu transferu technológií a toku znalostí v rámci otvoreného prístupu celosvetové spôsobenie.
Záver
Transfer technológií na akademickej pôde je komplexným procesom, ktorý môže byť efektívne podporený prístupom otvorených inovácií. Tento inovačný model umožňuje lepšie prepojenie univerzít s inými organizáciami v rámci výskumu a inovácií, čím sa zvyšuje flexibilita, rýchlosť a efektivita transferu technológií, znalostí a inovácií. S daným procesom sú však spojené rôzne výzvy, ktoré je nevyhnutné identifikovať a zapracovávať do stratégií ďalšieho rozvoja.
Poďakovanie
Tento článok vznikol v rámci Národnej stratégie výskumu, vývoja a inovácií na podporu transferu technológií a poznatkov na vysokých školách spojených s podporou profesionalizácie a zvýšenia personálnych kapacít centier pre transfer technológií alebo obdobných útvarov na podporu transferu poznatkov (CTT).
Použitá literatúra:
- Bejarano, J. B. P., Sossa, J. W. Z., Ocampo-López, C., & Ramírez-Carmona, M. (2023). Open innovation: A technology transfer alternative from universities. A systematic literature review. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 100090.
- Birkle, C., Pendlebury, D. A., Schnell, J., Adams, J., (2020) Web of Science as a data source for research on scientific and scholarly activity. Quantitative Science Studies, 1 (1): 363–376.
- Bozeman, B. (2000). Technology transfer and public policy: a review of research and theory. Research policy, 29(4-5), 627-655.
- CVTI (2024) CVTI. (cit. 30.12.2024) Available: https://www.cvtisr.sk/
- Etzkowitz, H. Effect of R&D Programmes on the Formation of University–Industry–Government Networks: Comparative Analysis of Japanese R&D Programmes. Soc. Sci. Inf. 2003, 42, 293–337.
- Etzkowitz, H.; Webster, A.; Gebhardt, C.; Terra, B.R.C. The Future of the University and the University of the Future: Evolution of Ivory Tower to Entrepreneurial Paradigm. Res. Policy 2000, 29, 313–330.
- Gilbert, M., & Cordey-Hayes, M. (1996). Understanding the process of knowledge transfer to achieve successful technological innovation. Technovation, 16(6), 301-312.
- Gondová, D., Ilavská J. (2025) Súbor databázových produktov Web of Knowledge (cit. 2.1.2025) Available: https://itlib.cvtisr.sk/clanky/clanek1090/
- Gonzalez de la Fe, T. (2009). Triple helix model of relations among university, industry and Government: a critical analysis. Arbor-Ciencia Pensamiento Y Cultura, 185(738), 739-755.
- Padilla Bejarano, J. B., Zartha Sossa, J. W., Ocampo-Lopez, C., & Ramirez-Carmona, M. (2023). University technology transfer from a knowledge-flow approach—Systematic literature review. Sustainability, 15(8), 6550.
- SRK (2025). Vízia EUA o 10. rámcovom programe EÚ. (cit. 3.3.2025) Available: https://www.srk.sk/sk/aktuality/689-vizia-eua-o-10-ramcovom-programe-eu
- TUZVO, (2024). Poslanie. (cit. 2.1.2025) Available: https://www.tuzvo.sk/sk/poslanie
- VOSviewer verzie 1.6.20 (2025). VOSviewer (cit. 2.1.2025) Available: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.vosviewer.com/&ved=2ahUKEwjBrqirqfKLAxXy9QIHHTPKDTwQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw3ef7dm7eGDet59n_G9qftt
- WOS (2025). Web of Science™. (cit. 2.1.2025) Available: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.webofknowledge.com/&ved=2ahUKEwizoKSmqvKLAxX8-AIHHeKHOrQQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw2mB0xYK4lyhLU_Sxfxfztr
doc. Ing. Erika Loučanová PhD.

Od roku 2007 pôsobí na Katedre marketingu, obchodu a svetového lesníctva Technickej univerzity vo Zvolene. Vo vedeckovýskumnej práci sa venuje oblasti inovačného manažmentu, čo zahŕňa inovácie, ekologické inovácie, inovačné analýzy, inovačné stratégie, interakcie medzi subjektmi v rámci inovačných sietí a klastrov a oblasť udržateľnosti. V rámci Národnej stratégie výskumu, vývoja a inovácií pôsobí ako odborná pracovníčka, ktorá zabezpečuje vedeckovýskumnú činnosť.